Reflektioner från Nordic Buyukai 2026 - Del 1

Det har snart gått två veckor sedan Nordic Buyukai 2026 gick av stapeln. Seminariet arrangeras som ett större samarbetsprojekt mellan de nordiska länderna där ett flertal av våra medlemsföreningar i Svenska Bujinkanförbundet antingen är direkt involverade i eller ofta deltar. Tidigare har det arrangerats i Stockholm där projektet initierades följt av Stavanger i Norge. I år arrangerades det i Köpenhamn i Danmark där Rikard Sundelius från Bujinkan Bushin Dojo samt Ulrika Kerstinsdotter (tidigare hemmahörande i Bujinkan Dojo Göteborg) instruerade. En av de föreningar som reste dit som ett större sällskap var Bujinkan Dojo Malmö som delar med sig av sina reflektioner i en artikelserie på två delar.

Peter Carlsson, Dai Shihan
Mitt första intryck under träningen på fredagen var ”vi har väldigt många kompetenta kvinnor inom Bujinkan” då det endast var kvinnliga instruktörer. En väldigt intressant träning med många perspektiv från Tyskland, Finland, Holland och Sverige.

Under lördagen var det Ville Virmajoki från Finland, Rikard Sundelius från Sverige, Elias Krzywacki från Norge och Michael Schjerling från Danmark med lite gästinspel av Marco från Nederländerna och Sebastian från Tyskland, men framförallt för mig, Mariette van der Vliet (också från Nederländerna, red. anm.). Mariette är en av de instruktörer som har betytt absolut mest för mig inom Bujinkan då det var hon och Sveneric som satte mig på rätt spår under de år de bodde i Malmö i slutet av 80-talet och början av 90-talet. Ett härligt återseende, och nog första gången sedan den tiden som jag åter hade nöjet att träna för Mariette. Vi har setts många gånger efter det, men då mest som träningskamrater och buyu. Det var en riktig nostaligtripp att faktiskt få träna för Mariette igen. Söndagen förlöpte också med en full dags träning med Michael, Rikard, Elias, Ville och Mariette.

Det mest fantastiska med träningsläger som Buyukai är inte bara träningen. Det är just att få träffa Buyu, umgås, prata och helt enkelt ”leva Bujinkan”. Återträffar med många goa vänner är så oerhört givande. Och, sist men inte minst, även om Sveneric Bogsäter har ”pensionerat” sig från träningen, så helt underbart att få träffa och prata med honom igen. En av de mest fantastiska människor tillsammans med Mariette som jag känner!

Foto: Elias Krzywacki

Ulf Larsson, 4 Dan
Efter ett långt uppehåll var Nordic Buyukai mitt första träningsläger sedan återkomsten till Bujinkan. Det har varit tre otroligt utmanande dagar. Det är en speciell känsla när huvudet och kroppen inser hur många rörelser som har fallit i glömska, och frustrationen har stundtals legat nära till hands. Men trots träningsvärk och stunder av osäkerhet är det en helt annan känsla jag tar med mig hem. Tack vare den fantastiska gemenskapen på mattan har ett frö som legat vilande nu verkligen börjat gro igen. Inspirationen är tillbaka och jag ser fram emot att fortsätta bygga vidare i dojon. Stort tack till alla instruktörer och träningskamrater för en oförglömlig helg!

Bjarne Christansen, 3 Kyu
Även om vi är berikat med 4 fantastiska instruktörer hos Bujinkan Dojo Malmö, då anser jag att det är viktigt för oss elever att komma ur komfortzonen ibland och träna under andra instruktörer och jobba med en Uke vi inte har jobbat med tidigare. Det uppfyllde Nordic Buyukai 2026 med flera längder. Det är lite svårt att sätta ord på vad som var bäst, för det finns inget negativt att säga om detta evenemang. Men att jobba så intensivt med Taijutsu som vi gjorde lå helt klart i topp. Vad instruktörerna angår bemärkade jag särskilt Mariette Van Der Vliet. Det är vilt att att uppleva att det är fullt möjligt för en person med relativ hög ålder och säkert också med diverse skavanker i kroppen, ändå kan röra sig så lätt och med garanti ville vara lätt för en person med elaka avsikter att undervärdera. Från mitt förflutna med karate lärde jag på det tuffa sätt, att det mycket väl kan bli oerhört dyrt att undervärdera sin motståndare. Stort tack till alla instruktörer och till alla som jag hade nöjet av att jobbad med för allt inspiration som jag tar med mig hem till Dojon i Malmö.

Kristofer Larsson, 6 Kyu
Det som var bra med lägret var att man fick träna med folk ifrån andra länder och tränare från andra Dojos, vilket gav nya perspektiv. Jag tyckte det var bra att man kunde fokusera en hel helg på ninjutsu och umgås med andra eldsjälar. Det var kul att se att månniskor från olika ställen och i olika åldrar gillar och är intresserade av kampsport.

Foto: Bujinkan Denmark Kuki Taisho Dojo


Med dessa ord och tankar tackar vi Peter, Ulf, Bjarne och Kristofer i Bujinkan Dojo Malmö för deras reflektioner kring Nordic Buyukai. Del 2 kommer inom kort där vi får lite fler reflektioner. Har ni som medlemmar i Svenska Bujinkanförbundet varit på ett större internationellt läger och vill dela er av reflektioner och insikter till våra övriga medlemmar? Tveka inte att höra av er till webmaster@bujinkan.se

Nästa
Nästa

Sommartema: Barnträning i Bujinkan Dojo Göteborg